In de tijd van de 12 Heilige Nachten is het goed mogelijk een beter beeld te krijgen van onze ontmoetingen, een helderder zicht op onze eigen ontwikkeling, én een vermoeden van wat ons te doen staat.

 

Iedere dag ontmoet je mensen. Je kunt daarbij de grootsheid van een belangrijke ontmoeting ervaren; dat je die niet wilt vergeten, dat het je iets te zeggen heeft, dat  je er iets van kunt leren. Het kunnen vreugdevolle momenten zijn, maar ook confrontaties kunnen je iets belangrijks te melden hebben. Het zijn allemaal ontmoeitingen binnen de begrenzing van de aardse realiteit.

                                    

Iedere nacht ontmoeten we elkaar nog een keer, maar dan in de geestelijke wereld, waar we vrij zijn van die aardse begrenzingen, waar we onbegrensd door elkaar heen weven. Dat geeft ons de kans om de ander en onszelf op een andere manier te ervaren. Alleen weet je dat bij het wakker worden niet meer. Toch kun je ontwaken met frisse moed, met nieuwe inzichten om de dag weer in te stappen, soms met voornemens, wat ga ik vandaag (anders) doen, hoe treed ik de ander tegemoet, of wat doe ik juist niet, wat láát ik.

 

Je kunt op de ontmoetingen van het afgelopen jaar terugkijken. Je kunt bijvoorbeeld ’s avonds herinneringen ophalen en die in de ochtend verwerken. Eerst kijk je terug op de maand december, dan op november, etc. (Neem je agenda erbij.) 

 


een biografisch project op Windesheim Flevoland

Astrid Broekman

 

Mag ik jou wat vragen?

Natuurlijk, vraag maar.

Waar woon je?

 

Ik loop graag in de natuur

Alleen, dan kan ik over alles nadenken.

Ik ben ook gek op bloemen

Ik vind ze mooi, door wat de natuur kan doen.

Vrijheid is heel belangrijk,

Zonder geloof is er geen leven.

Stuur mij maar het bos in, ik vind de weg wel.

Zelfs in de natuur ben je niet eenzaam.

Dan ben ik met de natuur

En met iedereen die in mijn gedachten zit.

 

Mag ik jou wat vragen?

Natuurlijk, vraag maar.

Waar woon je?

 

Dit gedicht is geschreven door de 18 jarige Di-Jé, een eerstejaars student van de opleiding Social Work van Windesheim Flevoland in Almere. Hij was voor het eerst in gesprek met een dementerende oudere. Studenten van Windesheim Flevoland kwamen naar Woonzorgcentrum Archipel in Almere voor het biografisch project Wijsheid vergeet je niet. Zij werden hierin begeleid door zorgkunstenaar, sprookjesschrijver en dichter Hein Walter, die in zijn eigen atelier binnen het zorgcentrum dagelijks contact heeft met de bewoners. Het project bestond uit twee delen.

 

Bij het ene deel gingen studenten in gesprek met bewoners van de beschermde afdeling. De opdracht was om op een filosofische manier vragen te stellen naar waarden en normen, naar omschrijvingen van abstracte begrippen, zoals schoonheid, vrijheid en natuur. Dit is een open vorm van gesprek die heel goed werkt bij dementerende ouderen. De antwoorden zijn ook vaak open en poëtisch. De antwoorden die op de vragen kwamen moesten de studenten letterlijk overnemen, en thuis daarvan een korte tekst samenstellen. Deze teksten zijn vervolgens door Hein Walter voorzien van een eigen kunstwerk van de bewoner in kwestie of door een andere toepasselijke achtergrond, en op groot posterformaat gedrukt en van foam voorzien. Onlangs zijn deze poëzieposters openbaar gemaakt middels een expositie op Windesheim Flevoland. Hiervan is ook een poëziebundel samengesteld.

 


 

Midden in de winternacht, ging de hemel open.

Die ons heil der wereld bracht, antwoord op ons hopen.

Refrein

Elke vogel zingt zijn lied, herders waarom zingt gij niet. 
 Laat de citers slaan, blaast de fluiten aan. Laat de bel, laat de trom, laat de beltrom horen: 
Christus is geboren! 



 

Vrede was er overal, wilde dieren kwamen.

Bij de schapen in de stal, en zij speelden samen. 



Refrein


Ondanks winter sneeuw en ijs, bloeien alle bomen, 


want het aardse paradijs is vannacht gekomen. 


Refrein

 

Dit oude Kerstlied beschrijft het wonder van de Heilige Nachten, de tijd tussen Kerst en Driekoningen, waar vrede, bloei, verlossing en hoop beleefd kunnen worden.

Dit wonder is te ervaren omdat de hemel zich opent en omdat de mensen hun blik opwaarts richten. “Blaast de fluiten aan”… We moeten het wel horen, zien en vieren!

Een biografische terugblik op het afgelopen jaar, in deze tijd van de geopende hemel, maakt interactie tussen de mens en de goede geesten van de hemelse hiërarchieën beleefbaar en we kunnen gaan zien hoe wonderen kunnen geschieden. 


Hoe kun je je biografisch verbinden met de

13 heilige nachten? Yvonne Meesters


Iedere avond en iedere ochtend tijdens de heilige nachten kun je iets opschrijven en meenemen als kiemen voor het nieuwe jaar. Autobiografisch schrijven biedt volop mogelijkheden.

 

Reeks
Allereerst kun je je op elke nacht voorbereiden door een soort terugblikoefening op papier.
’s Avonds voor het slapen gaan maak je een reeks van de afgelopen dag: je begint onderaan je papier en je schrijft op wat er die dag gebeurd is en wat je gedaan hebt. Elke reeks eindigt dus bovenaan je papier met ‘opstaan’. De stappen in je reeks kunnen van alles zijn: een ontmoeting, een gesprek, een film kijken op tv, kerstdiner, koken, een telefoontje, onenigheid, een wandeling, stofzuigen, schoenen poetsen, enz. Je draait de film van de afgelopen dag terug en schrijft in korte steekwoorden op hoe jouw dag eruit zag. Soms ontstaat er misschien spontaan een clustertje rondom een van je woorden of schrijf je er tussen haakjes iets achter. Doe dit op je gevoel.
 

Lezing, door Michaela Glöckler, tijdens de biografie-conferentie in het Centre for Social Development, Emerson College, Engeland, op 2 juli 1993

 

Bij het nadenken over de vraag wat biografiewerk eigenlijk is, kwam bij mij de geachte op, dat de voorstelling een persoonlijke biografie te hebben en die ook serieus te nemen, ja ermee aan het werk te gaan, een nieuw fenomeen is. Raadgeving bij biografische en levensvragen, die tegenwoordig overal op de wereld gegeven worden, is als zodanig pas na de tweede wereldoorlog begonnen. Het is echt een nieuwe impuls! 

Waar wij het over hebben wanneer wij het over ons leven hebben, door Willemijn  Soer

 

Hoofdstuk 1 Levensfasen

dag in dag uit

te komen waar

je niet kunt blijven

een ogenblik

is je gegeven

            Willem Hussem

Wanneer je over je leven gaat schrijven, ben je al zo oud dat je je realiseert dat je al een aantal ontwikkelingsfasen achter je hebt. En dat die fasen hun eigenheid en wetmatigheid hebben. Dit bewustzijn kan enorm helpen bij het schrijven.

We hebben de ervaring dat we levenslang één dezelfde zijn én dat we nauwelijks nog lijken op het kind dat we waren. We hebben ons ontwikkeld: we groeiden en bloeiden. En we verwelken , geheel volgend de wetten van de natuur. Maar iets in ons bleef, een kern, onze identiteit, ons Ik. Niet ons ego, want dat ego heeft geen permanent karakter. Dat ego leren we steeds meer herkennen en besturen, waardoor we het in de hand nemen zoadat we zelf de stuurman worden. Ons Ik, ons wezen, dat blijft. En dat gaat door alle fasen heen.

Wanneer wij ons geheugen verliezen, door ouderdon of dor een ongeluk, gebeurt er iets waarvan we ons nauwelijks een voorstelling kunnen maken: we weten niet meer wie we zijn. Het is de herinnering die ons vertelt wie we zijn.

Er is nog iets met de herinnering: wanneer de herinnering ons vertelt dat we een zwaar leven hebben, wordt dat al gauw onze overtuiging. En die overtuiging kleurt ons dagelijks leven. Alles gaat zwaar wegen. Zo werken herinneringen, ze kunnen ons opsluiten. Het is dan ook een eenzijdige waarheid, dat zware leven. Een  wheel story. De lichtere kanten kun je laten oplichten door erover te schrijven. Opmerkelijk is dat onze herinneringen door het schrijven van kleur kunnen veranderen. En wie bewerkt dat? Dat doet ons Ik, onze coördinator, in samenwerking met ons Ik, onderweg door de levensfasen.

In dit hoofdstuk geef ik een blik in de wetmatigheden van de ontwikkeling en hoe je daar schrijvend mee om kunt gaan. Bij iedere fase geef ik een paar oefeningen om tot schrijven over die tijd te komen. Ze kunnen helpen om er in te komen en verwijzen soms naar andere hoofdstukken, waar je aanvullende informatie vindt.

 

Uit:

Autobiografisch Schrijven

Willemijn Soer

Uitgeverij Christofoor

ISBN 9 789060 386972

 


De ontstaansgeschiedenis van de biografiek, door Leo Beth.

 

"Imagination is more important than knowledge"(Einstein).

Maar zonder 'knowledge' geen 'imagination', is een uitgangspunt van de biografiek. 

Het allereerste, voorzichtige ontstaan van biografiek vindt plaats rond 1900, in de tijd dat er in de maatschappij veel nieuwe ontwikkelingen plaatsvinden, vooral op technologisch en cultureel gebied. Er heerst een sterk vooruitgangsgeloof en Wenen is hierin een belangrijk centrum. Freud, Jung en Adler als stamvaders van de psychologie alle drie opgeleid als arts, werken aan het ontwikkelen van nieuwe inzichten over de menselijke ziel. Deze veranderingen vinden dus in eerste instantie plaats vanuit een stroom waarin de ‘medische hoek’ sterk vertegenwoordigd is. Freud ontwikkelt de psychoanalyse vanuit onder meer de begrippen Traumdeutung, Libido, Eros en Thanathos. Hij legt sterk de nadruk op de vroeg-kinderlijke ontwikkeling en daarmee het belang van het verleden. Jung is de man van de analytische psychologie. Hij gaat uit van een collectief onbewuste dimensie waarmee het individu in de hier en nu situatie via de wereld van symbolen en archtypen verbonden is. Volgens Adler tenslotte, kent de mens op een onbewust niveau doel en bestemming van het leven;
hij richt zich dus sterk op de toekomst. Begrippen als levensplan, geldingsdrang en gemeenschapsstreven vormen
de basis van zijn Individualpsychologie.
lees verder PDF

Wat is de vrucht van 2013 en wat kiemt er voor 2014? Hannie Bakker

 

Ritme van het jaar

Het ritme en in de seizoenen van het jaar is een vorm van ademhaling. In de zomer ademt de aarde uit, de natuur is volop bloeiend en rijpend en naar de kosmos toegewend. Wij mensen laten ook een beetje “los”.  We ademen uit, door veel buiten te zijn, onze werkplek te verlaten en even de wereld in te trekken wanneer we op vakantie gaan. Deze beweging keert zich in de herfst weer om. In de natuur komen processen tot rust, de bomen worden kaal. Wij leven meer binnenshuis en de inkeer vindt ook zielsmatig plaats. Alle lichtjesfeesten van Sint Maarten, Advent en uiteindelijk Kerstmis vertellen ons van de geboorte van ons innerlijk licht. De aarde, natuur en mens ademen ’s winters de kosmische krachten als het ware in.  

Bron: Dagblad Trouw Al schrijvend worden wie je bent Door: Cokky van Limpt (31-01-2005)

 

Ze studeerden ooit theologie, maar wat hebben ze eraan in hun huidige bestaan - vlak bij of ver van de kansel? Vandaag: Willemijn Soer (65)

'Eigenlijk doe ik nú, in de autobiografische schrijfcursussen die ik geef, wat mij voor ogen stond toen ik in 1958 theologie ging studeren. Ik had toen het gevoel dat er in het religieus verbonden zijn grote mogelijkheden lagen voor het leven op aarde. (.....) Na een conflict heb ik de lerarenopleiding verlaten en mij opgegeven bij het Instituut voor Biografiek in Driebergen. Met de opleiding tot 'biografisch coach', die naadloos aansloot op wat ik al aan antroposofie in mij had, heb ik een geestelijke goudmijn aangeboord.

Lees verder (pdf)

 

 

Door: Bert Voorhoeven

 

Een grote staalconstructie domineert de middenberm tussen twee wegen. Toen ik het kunstwerk de eerste keer zag, vond ik het lelijk, koud en erg overheersend. Ik reed er in de auto langs. Wachtend bij het stoplicht had ik de grote ijzeren driehoek al gezien. Tijdens het verder rijden zag ik plotseling tot mijn verbazing, dat de ijzerplastiek van vorm veranderde. De driehoekige vorm veranderde in een enigszins vertekend vierkant. Dit veranderde weer in een driehoek met de punt naar boven en vervolgens zag ik een vorm als een zandloper of als de letter X. Een geïrriteerde automobilist achter me toeterde, omdat ik opzij kijkend half op de linkerrijbaan terecht was gekomen. In de achteruitkijkspiegel zag ik het beeld weer als een driehoek, met de punt naar de aarde gekeerd. Het beeld intrigeerde me. Ik nam me voor nog eens te gaan kijken, maar dan zonder auto. Deze keer nader ik het beeld met de fiets. Het doemt voor me op als een geweldig uitroepteken of vraagteken tussen het snelverkeer. Ik zet m'n fiets weg en loop op een flinke afstand om het beeld heen. Bij iedere stap die ik zet zie ik dat de vorm van de ijzerplastiek een nuance verandert. De meest opvallende vormen die ik waarneem zijn de driehoek met de punt omhoog, de driehoek met de punt naar beneden, de 'zandloper' of X en het wat vertekende vierkant. Tussen die vormen ontdek ik vele overgangsvormen.

Lees verder (pdf)

Bron: Motief, nr 88 september 2005 Door: Jaap van de Weg

Het Instituut voor Biografiek organiseert in het kader van de cursus 'karma in zicht' vier verschillende manieren om concreet karmaonderzoek te doen.

Het 'lotsonderzoek' zoals ontwikkeld door Coenraad van Houten, begint bij een alledaags voorval dat je geraakt heeft. Een aantal methodische stappen, analoog het aan opnemen en verteren van voedsel (levensprocessen) helpen om de gebeurtenis beter te doorzien en met je eigen biografie te ver- binden. De onbevooroordeelde aandacht voor de bijzondere fenomenen in je leven, gepaard met het loslaten van psychologische verklaringen, geven niet alleen een eerste besef waar een bepaalde kant van je huidige persoonlijkheid zijn oorsprong kan hebben gevonden, maar ook waartoe deze in dit leven een belangrijke rol speelt. Op grond van die beelden wordt verder gezocht naar beelden die mogelijk met eerdere incarnaties samenhangen.

Lees verder (pdf)

 

 

 

 

Bron: Motief 149 Maart 2011 Door: Arianne Collee, Jana Loose en Annelijn Steenbruggen

 

Reportage: werken met de biografie

 

Dit jaar is het thema van de Boekenweek ‘Geschreven portretten’. Dat is niet voor niets, de belangstelling voor biografisch getinte boeken is enorm. Maar ook buiten de wereld van het boek bestaat er grote belangstelling voor de biografie. In onderzoeks- en schrijfgroepen, in individuele sessies, in antroposofische kringen en daarbuiten. Motief maakte een rondgang langs biografiewerkers en hun cliënten en sprak met hen over hoe je werkt met een biografie, wat de waarde ervan is en waarom de wie-ben-ik-en-wat-kom-ik- hier-doen?-vraag juist in deze tijd zo urgent is.

lees meer (PDF)