Over het boek...
In de verschillende hoofdstukken word je stap voor stap
meegenomen. Eerst is er een beschrijving van wat biografisch coachen inhoudt, met aandacht voor de attitude van de
biografisch coach. Daarna wordt het ontstaan van het biografisch drieluik beschreven en hoe dit zich verhoudt tot de drieluiktraditie die al ruim 500 jaar oud is. Dan volgt het drieluikproces met de stappen die je kunt zetten; het tekenen en de biografische vragen die je kunt stellen om de tekeningen te ontraadselen.
Er wordt aangegeven hoe je het voor jezelf inzet, bijvoorbeeld als
terugkijkoefening, of als dagboekvorm. Ook staat beschreven hoe je er in groepen mee kunt werken. Er zijn tal van verdiepingsmogelijkheden ontwikkeld die ook worden behandeld, net als hoe de geestelijke, spirituele component hierin tot uitdrukking komt.
Het boek is prachtig vormgegeven en rijkelijk voorzien van voorbeelden van drieluiken, zowel van persoonlijke biografische
drieluiken als uit de kunst(geschiedenis).
Een kijkje in het boek...
In de wereld van de kunsten wordt veel gebruikgemaakt van
drieluiken, zowel in de schilderkunst als in de muziek en de film. In 2009 vond in Stuttgart een prachtige tentoonstelling plaats: ‘Drei. Das Triptychon in der Moderne’. Deze liet de geschiedenis van triptieken zien van de middeleeuwse altaarstukken tot de meest moderne uitingen hiervan in de multimediale kunsten...... Drieluiken zijn vanaf de Middeleeuwen te vinden als altaarstukken in de christelijke kerktraditie. Ze vertellen een verhaal uit de
evangeliën, waarbij op het middelste luik een belangrijke
gebeurtenis plaatsvindt. Bijvoorbeeld de geboorte van Christus,
de kruisiging, de opstanding, de hemelvaart. De zijpanelen
ondersteunen of illustreren de gebeurtenis op het middenpaneel. Dit geheel draagt een belangrijke boodschap uit. In die tijd
konden veel mensen niet lezen, daarom werden de verhalen
verteld en in beeld gebracht. Een goed deel van het jaar was het drieluik gesloten, maar bij de hoogtepunten in het kerkelijk jaar werden ze in hun volle glorie aan het volk getoond. Deze
gelegenheid werd zorgvuldig voorbereid. Zo ontstond eerbied en verlangen waardoor de boodschap in woord en beeld een
diepreligieuze ervaring kon zijn. De priester begeleidde dit als
vertegenwoordiger of poortwachter van de geestelijke
wereld........
Wat vroeger aan priesters en priesteressen was voorbehouden kan de mens nu zelf verzorgen, iedereen kan een eigen verhouding zoeken tot de spirituele wereld, de heilige ruimte. Dat is meer en meer de verantwoordelijkheid van ieder mens zelf, en vraagt om een innerlijke scholingsweg.......
(uit blz. 27-29)